Een grote storing bij Amazon Web Services (AWS) heeft maandag wereldwijd geleid tot uitval van diverse populaire apps en websites, waaronder Snapchat, Signal en Roblox. Ook andere online diensten die afhankelijk zijn van de cloudinfrastructuur van Amazon ondervonden hinder.
Wereldwijde impact
De problemen begonnen rond het middaguur Nederlandse tijd en lijken te zijn ontstaan in de US-EAST-1-regio van AWS, in Noord-Virginia (VS). Volgens Amazon gaat het om “verhoogde foutpercentages en vertragingen” bij meerdere kernservices, waaronder databases en authenticatieservers.
De gevolgen waren direct merkbaar. Gebruikers van Snapchat meldden dat de app niet wilde laden of berichten niet werden verzonden. Bij Signal lukte het niet om gesprekken te starten, terwijl Roblox-spelers klaagden over verbindingsproblemen en vastlopende servers. Ook apps als Duolingo, Canva en Alexa werden tijdelijk onbereikbaar.
Amazon onderzoekt oorzaak
Amazon bevestigt op zijn statuspagina dat er “aanhoudende technische problemen” zijn en dat engineers werken aan een oplossing. De oorzaak van de storing is nog niet officieel bekendgemaakt. Volgens experts gaat het vermoedelijk om een fout in de netwerklaag of een configuratieprobleem binnen de Amerikaanse datacenters.
“Veel bedrijven draaien hun hele backend op AWS. Als daar iets misgaat, heeft dat een domino-effect op honderden apps wereldwijd,” zegt cloudexpert Sander Bakker van ICT-adviesbureau CloudCore. “Dit toont opnieuw aan hoe afhankelijk het internet is geworden van een handvol cloudproviders.”
Eerdere storingen
Het is niet de eerste keer dat AWS kampt met grote uitval. Ook in 2021 en 2023 zorgden storingen in dezelfde regio voor problemen bij streamingdiensten, smart home-apparaten en betalingssystemen. Amazon beloofde toen maatregelen om de infrastructuur robuuster te maken.
Gebruikers moeten afwachten
Voor gebruikers is er weinig meer te doen dan wachten. De meeste getroffen apps hebben inmiddels via sociale media bevestigd dat ze werken aan herstel. Snapchat schreef op X (voorheen Twitter): “We zijn op de hoogte van de storing en werken samen met onze partners om dit zo snel mogelijk op te lossen.”
Amazon heeft nog geen tijdsindicatie gegeven voor wanneer alle diensten weer volledig beschikbaar zijn.